Personvern og informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre din brukeropplevelse når du besøker våre nettsider. Det brukes også informasjonskapsler for analyse av trafikk på nettsiden. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson. Du kan selv endre innstillingene i din nettleser slik at informasjonskapsler ikke blir akseptert. Deaktivering av informasjonskapsler kan føre til at nettsiden ikke vil fungere optimalt.

Les om informasjonskapsler

Nye regler for lading av elbil i borettslag

Bor du i et sameie eller borettslag og lurer på hvordan du kan få ladet din elbil? Med loven i hånd kan du nå kreve en ladeboks.

Svein Erik Moholt i Bodø kommune og Svetlana Hansen i Bodø Energi Kraftsalg råder alle til å montere godkjente ladere til sin elbil. Borettslag og sameier kan søke tilskudd fra Bodø kommune om å etablere en slik infrastruktur.Svein Erik Moholt i Bodø kommune og Svetlana Hansen i Bodø Energi Kraftsalg råder alle til å montere godkjente ladere til sin elbil. Borettslag og sameier kan søke tilskudd fra Bodø kommune om å etablere en slik infrastruktur.

En nylig lovendring gir beboere i sameier og borettslag rett til å kreve laderett på sin parkeringsplass. Hensikten er å følge opp regjeringens klimaplan for 2021-2030.

- Lovendringen ble gjeldende fra 1. januar 2021, og sier at andelseiere i sameier og borettslag kan kreve at det etableres ladestruktur, Svetlana Hansen i Bodø Energi Kraftsalg.

Ønsker du å lese mer, finner du lovendringen hos Lovdata

Dette betyr at viser du interesse for etablering av ladepunkter i ditt sameie eller borettslag, må styret igangsette arbeidet. Noe Hansen anbefaler alle om å gå i gang med så raskt som mulig, da prosessen fra befaring til beboere kan lade sin elbil kan ta flere måneder.

- Søknad om endringer av eksisterende el-installasjon må meldes til Arva (tidligere Nordlandsnett). Denne prosessen kan ta opptil flere måneder og det er derfor lurt å starte planleggingen så fort som mulig, sier hun.

Sammen med Svein Erik Moholt i Bodø kommune har hun et annet tips: Søk tilskudd hos Bodø kommune.

- Borettslag og sameier kan søke om å få tilskudd til å etablere ladeinfrastruktur. I år blir tredje år med dette tilskuddet og det kan søkes om å få dekket 20 prosent av den totale kostnaden, forteller Moholt.

Det har vært litt treghet når det gjelder å søke støtten blant borettslag og sameier.

- I 2020 brukte vi ikke opp alle pengene, men i 2021 har innvilget vi to søknader, sier han.

Les mer om tilskuddsordningen

- Ta kontakt med oss. Vi skreddersyr ladeløsninger for deg, sier Svetlana Hansen i Bodø Energi Kraftsalg- Ta kontakt med oss. Vi skreddersyr ladeløsninger for deg, sier Svetlana Hansen i Bodø Energi Kraftsalg

Nå kan man ikke lenger nekte beboerne en ladestruktur

- Vi skreddersyr løsninger

Bodø Energi Kraftsalg blir ofte kontaktet av andelseiere som ikke får gehør for å få montert ladere. Nå kan du ta kontakt med loven i hånd - beroliger Hansen alle styrene med at det verken er vanskelig å bestemme selve løsningen eller å drifte ladeanlegget i ettertid.

- Vi skreddersyr løsninger og leverer både hurtigladere og individuelle elbilladere. Pris for el-infrastruktur for en ladeplass i et borettslag starter fra ca 5.000 kroner og oppover, avhengig av omfanget av det elektriske arbeidet og antall ladeplasser. I borettslag som har flere bygg med større avstand mellom parkeringsplassene, kan det blir dyrere å etablere individuelle ladeplasser. Men i slike tilfeller kan vi etablere hurtigladere eller kombinasjon av hurtigladere og ladere som lader over lengre tid. Det samme gjelder hvis prisen for elektrisk infrastruktur blir alt for høy, da prisen ofte inkluderer gravearbeid og asfaltering, sier Hansen.

Ta kontakt, og vi hjelper deg:

Det finnes ulike ladeløsninger. Du kan enten ha en egen elbillader (Zaptec lader) på din tildelte parkeringsplass, eller du kan ha tilgang til et felles ladetorg, som enten er satt opp med Zaptec ladere eller hurtigladere. Forskjellen mellom disse er pris og ladehastighet.

- Zaptec laderen lader bilen på opp til 22 kW per time, avhengig av størrelsen på omformeren i bilen og det elektriske anlegget i bygget. Det betyr i praksis at laderen ofte vil lade saktere enn 22 kW per time. En hurtiglader derimot lader rett på batteriet med alt fra 25 til 150 kW per time. Noe som gjør at batteriet er fulladet etter kort tid, forklarer Hansen.

Har man en egen Zaptec ladeboks på sin parkeringsplass, vil bilen bli oppladet over natten selv om lading går litt saktere sammenlignet med en hurtiglader. Skal beboere dele på et ladeanlegg vil da en løsning med hurtigladere fungere mye bedre da beboere vil kunne lade opp sin elbil fra en halvtime til to timer, avhengig av størrelsen på bilens batteri.


 

Kontakt vår ekspert på elbillading

Roy Navjord - vår ekspert innen elbillading  

Roy Navjord

Telefon E-post

 

Universelt utformet nettsidefra Digitalt Byrå