Grønne fingre - grønne biler
Når mottoet ditt er «Vi bygger grønt», blir det helt naturlig å skifte til elektriske biler.
Skrevet for Bodø Energi av Bodø Nu
– Jeg vil påstå at vår bransje har ligget i forkant med tanke på bærekraft, sirkulær økonomi og det grønne skiftet, sier Svein Erik Johansen.
Han er grunnleggeren av Anleggsgartnermester Svein Erik Johansen AS, en bedrift som har vært med på å utforme Bodø siden 1981.
EN GRØNN SPYDSPISS
Et eksempel – av mange – er at Johansen og hans folk har gått i spissen for å innføre takhager i Bodø
– Ute i verden har dette vært vanlig lenge, men det er noe nytt i Norge og Bodø. Derfor er det fantastisk morsomt å få lov til å være med å skape grønne lunger på helt uventede steder i byen vår, sier Johansen.
REDUSERT FOTAVTRYKK
Men det kan ikke stoppe der. Som selskap er de også nødt til å tenke over hvordan de selv påvirker miljøet. Med 12 varebiler, to små lastebiler og to små feiebiler i daglig aktivitet, sier det seg selv at både C02-utslipp og drivstoff-forbruk er noe som alltid står sentralt på dagsordenen.
I tillegg kommer hjullastere, traktorer og gravemaskiner.
– Vi er i full gang med å skifte over til en batteridrevet hverdag, men vi er nødt til å ta det skritt for skritt, sier Johansen.
De har allerede investert i en batteridrevet robotklipper. Nå kommer den første elektriske traktoren og varebilen.
LOKALT LADETORG
– Når jobben din går ut på å skape miljøvennlige nærområder, sier det seg selv at vi også har en forpliktelse til å redusere vårt eget fotavtrykk, understreker Johansen.
Og i arbeidet med å ruste opp til en elektrisk bilpark, ble det avdekket et behov for et effektivt og pålitelig ladetorg. De sjekket flere muligheter, men landet til slutt på Bodø Energi:
– Når prisene er omtrent like, så handler vi alltid lokalt. Det er et viktig prinsipp. Vi heier på lokal tilhørighet, sier Johansen.
GOD BUTIKK
Hos Bodø Energi setter man pris på at lokale bedrifter trapper opp sitt miljømessige engasjement. Nå har det også blitt god butikk å tenke bærekraftig:
– Hvis du kjører 20.000 kilometer i året kan du spare 20.000-25.000 kroner på én bil alene ved å skifte til elektrisk, sier leder for marked og kommunikasjon hos Bodø Energi Kraftsalg, Erling Aalvik.
Da har man også tatt høyde for at kapasiteten til en elbil påvirkes av terreng og temperatur. (Se detaljert regnestykke nederst i saken).
Elbil er lønnsomt for bedrifter, men for å sikre effektiv, lovlig og trygg lading er elbillader en nødvendighet. Bodø Energi tilbyr gunstig leasing av elbilladere og sender elektrikere på gratis befaring.
– Ladetorget kan kjøpes ut for en månedsleie etter fem år. Månedsleie varierer da den inkluderer både ladeutstyr, elektrisk installasjon og gravearbeid, sier Aalvik.
ELEKTRISK FREMTID
Hos Anleggsgartnermester Svein Erik Johansen AS er de meget tydelige på at fremtiden er elektrisk – og grønn:
– For oss handler det primært om at man klarer konstruere kraftige nok batterier, slik at de også kan håndtere gravemaskiner og hjullastere som blir utsatt for en langvarig og hard belastning.
Regnestykket:
Drivstoffkostnader/strømkostnader for elbil:
Strømpris inkludert alle påslag, avgifter og nettleie var ca. kr 0,50 per kWh i mai måned.
Hvis man kjører en el-bil med 75 kWh batterikapasitet som har en rekkevidde på ca. 500 km vil regnestykket bli slik:
Kr 0,50 per kWh x 75 kWh = kr 37,5 for å lade opp elbilen
75 kWh / 500 x 10 = 1,5 kWh per 10 km
1,5 kWh x kr 0,50 = kr 0,75 per 10 km
Dersom man kjører 20.000 km per år, vil totale utgifter for lading bli kr 1.500,-
Drivstoffkostnader for en dieselbil eid av en av våre ansatte:
Dieselpris per i dag er ca. kr 22 per liter (hvis man er snill). Dersom man kjører en dieselbil med 80-liters tank som bruker 0,7 på mila, vil regnestykket bli slik:
80 liter / 0,7 liter per 10 km x 10 = 1.142 km rekkevidde
Kr 22 per liter diesel x 80 liter = kr 1.760 per tank
0,7 liter per 10 km x kr 22 per liter = kr 15,4 per 10 km
Dersom man kjører 20.000 km per år, vil totale utgifter for drivstoff bli kr 30.800,-