UNG Crew og Hjertebank
Bodøs nye ungdomsfestival Hjertebank har nå hatt oppstartsmøte med UNG Crew. Her fortsatte arbeidet med rekruttering og kompetansehevingen av neste generasjons kulturarbeidere i Bodø, i samarbeid med generalsponsor Bodø Energi.
Leder for marked og kommunikasjon Erling Aalvik og UNG Crew Foto: Bjørn Nikolas Rognså
UNG2024 og Hjertebank
Allerede i de tidlige fasene av UNG2024-prosjektet bestemte styret seg for å skape en ungdomsfestival i Bodø. Målet var å etablere en festival som skulle være prisvennlig, inkluderende og utviklet av ungdommene selv. Resultatet ble Hjertebank, en festival som nå blir realisert for første gang under det europeiske kulturhovedstadåret.
Hjertebank er mer enn bare en festival, det er et symbol på ungdommens kreativitet og initiativ. Ved å gi ungdommene ansvar for utvikling og gjennomføring, har man sikret at festivalen gjenspeiler deres interesser og ønsker. Dette engasjementet har også vært avgjørende for å skape en inkluderende atmosfære der alle føler seg velkomne.
For å sikre et imponerende artistprogram, har styret samarbeidet med Parkenfestivalen om booking av artister. Dette samarbeidet har vist seg å være en suksess, ettersom festivalen ble utsolgt på rekordtid. Det er tydelig at Hjertebank har truffet en nerve blant ungdommen i Bodø og regionen rundt.
- Jeg gledet meg veldig til vi skulle slippe billettene, og håper festivalen blir et høydepunkt som ungdommer går å glede seg til, sier Maren-Johanne Hveding Stifjell (18) fra UNG-styret.
UNG Crew skal delta i delta i forskjellige arbeidsgrupper under festivalen, inkludert fotografering, backstage-koordinering, scenearbeid, inngangshåndtering og stand.
Hjertebank er en rusfri festival som skal gjennomføres 13.juni 2024 i Bodø. Foto: Andreas Mareliussen
Bodø Energi holdt workshop om tips til markedsføring av festivalen. Foto: Bjørn Nikolas Rognså
-For meg er det veldig gøy å kunne bidra med min kompetanse og mine erfaring direkte på UNG2024-prosjektet og Hjertebankfestivalen. Derfor stilte jeg opp og snakket med ungdommen om hvordan de kan fortelle om Hjertebankfestivalen gjennom markedsføring. I tillegg ga jeg dem noen tips og triks om det ha ansvar for en stand og hva man bør gjøre for å skape gode opplevelser for de som kommer på festivalen.
Ungdommene fikk omvisning av festivalområdet sammen med prosjektleder. Foto: Bjørn Nikolas Rognså
- Når man skal lage festival må man alltid planlegge ut fra sin målgruppe, eller sitt publikum. Hjertebank er så heldig at målgruppen har vært en aktiv part årevis før festivalen går av stabelen. Vi trenger ikke gjette hva ungdom ønsker seg - vi vet!
Det er en privilegert situasjon når Hjertebank sin målsetning er å være en festival av, for og med ungdom, avslutter Stian A. Hansen, festivalsjef for Hjertebank.
Les mer om UNG2024s satsning UNG Crew her www.hjertebankfestivalen.no
Med dette bidrar Hjertebank og UNG2024 til friskt pust inn i Bodøs kulturliv, og setter samtidig fokus på viktigheten av ungdomsmedvirkning i kulturprosjekter. Festivalens suksess lover godt for fremtidige arrangementer og setter en ny standard for hvordan ungdom kan være med på å forme sin egen kulturelle hverdag.
Hjertebank har allerede sikret seg støtte til gjennomføring i 2025 og 2026. Dette bidrar til at et viktig kulturtilbud for ungdom videreføres også etter kulturhovedstadsåret.