Personvern og informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre din brukeropplevelse når du besøker våre nettsider. Det brukes også informasjonskapsler for analyse av trafikk på nettsiden. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson. Du kan selv endre innstillingene i din nettleser slik at informasjonskapsler ikke blir akseptert. Deaktivering av informasjonskapsler kan føre til at nettsiden ikke vil fungere optimalt.

Les om informasjonskapsler

Har du planer om å flytte? Da bør du gjøre dette med strømavtalen din

Etter nye vurderinger gjort av Forbrukertilsynet endrer vi nå vår praksis for oppstart av strømavtaler ved flytting for kunder i privatmarkedet. Denne endringen vil påvirke både nye og eksisterende kunder som planlegger å flytte. Her får du tipsene som sørger for en problemfri flytting.

Tidligere var det ikke uvanlig at privatkunder ventet dager, til og med uker, før de bestilte strømavtale etter å ha overtatt ny bolig. Som strømleverandør har vi tatt høyde for dette og vært behjelpelig ovenfor kunder som har hatt behov for oppstart av strømavtale tilbake i tid ved flytting, eller andre årsaker. Men nå er dette dessverre ikke mulig lenger.

Ikke tilpasset bransjen

Årsaken til at oppstart tilbake i tid ikke lenger er mulig, skyldes en vurdering fra Forbrukertilsynet. De har analysert denne praksisen i lys av angrerettloven og funnet at den strider mot lovens intensjoner. I dette tilfellet overgår loven avregningsforskriften, som har vært standard i energibransjen over de siste årene. 

- Oppstart tilbake i tid har vært etterspurt av kunder i en årrekke, så man kan jo stille seg spørsmål om loven er til kundens beste i dette tilfellet, sier Stig Kaspersen i Bodø Energi Kraftsalg.

Leveringsplikt på strøm

Når du flytter og ikke umiddelbart velger å bestille en strømavtale, har du tidligere hatt mulighet til å få strømmen levert fra en tidligere dato for å unngå standard leveringsplikt. Som boligeier har du alltid rett til å motta strøm, selv uten en eksisterende avtale, fordi nettselskapet er forpliktet til å levere strøm til hjemmet ditt. Uten en egenvalgt strømleverandør, vil du automatisk bli satt på en leveringspliktavtale av nettselskapet. Denne typen avtale er ofte dyrere enn de avtalene vi som strømleverandør tilbyr.

Stig Kaspersen er bedriftsrådgiver i Bodø Energi Kraftsalg, men jobber også tett på privatmarkedet. Foto: Per-Inge Johnsen/Bodø Energi

- Ved å velge oss som din strømleverandør fra starten, kan du unngå de unødvendige kostnadene som kommer med leveringspliktig strøm, forteller Kaspersen.

Dette må du gjøre ved flytting

Som følger av nye rutiner i energibransjen, er det viktig at du informerer oss på forhånd om at du skal flytte inn i en ny bolig, eller forlate din nåværende. For å sikre at alt går problemfritt og at dine rettigheter blir ivaretatt, ber vi deg om å gi oss beskjed minst to dager før flyttedatoen, gjerne før. Dette hjelper oss med å sørge for at flyttingen din går så smidig som mulig. Dersom du glemmer å varsle oss før du flytter, er det viktig at de nye beboerne i din tidligere bolig tegner sin egen strømavtale umiddelbart etter at de har flyttet inn. Dette forhindrer at du blir belastet for strømforbruket etter at du har flyttet ut.

Universelt utformet nettsidefra Digitalt Byrå