Bodø Energi farger oktober rosa
I oktober går Bodø Energi rosa i støtte til årets Rosa sløyfe-aksjon. Vår visjon om bærekraftige energiløsninger for fremtiden reflekterer vårt engasjement for samfunnsnyttige formål.
Lisbeth Brandslet, Økonomidirektør i Bodø Energi, håper mange av medarbeidere i konsernet deltar i ett av Rosa Sløyfe-løpene.
Når vi legger vekt på å forme fremtidens samfunn, innebærer det også vårt engasjement for det som er betydningsfullt for våre kunder og medarbeidere. Vi ønsker å delta aktivt i støtten til saker som har en dyptgripende betydning for dem. Derfor anser vi det som særdeles viktig å støtte samfunnsnyttige og verdifulle initiativer som gagner alle.
Hovedmålet med Rosa Sløyfe-aksjonen er å uttrykke solidaritet med de som er berørt av brystkreft, spre informasjon og øke kunnskapen om denne sykdommen, i tillegg til å bidra til avgjørende brystkreftforskning. I Norge er det Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som går sammen om denne viktige aksjonen.
Store konsekvenser
– Å bli rammet av alvorlig sykdom har store konsekvenser, både for den som har blitt syk, for pårørende og for samfunnet. Derfor er det viktig at vi gjør det vi kan, sier Lisbeth Brandslet, økonomidirektør i Bodø Energi.
Brandslet peker på den alarmerende økningen i brystkrefttilfeller.
– Brystkreft er den vanligste kreftformen blant kvinner. I 2022 fikk 4 224 norske kvinner brystkreft, noe som er det høyeste antallet Kreftregisteret noen gang har rapportert og utgjør 11% av alle krefttilfellene i Norge. Derfor er det viktig at bedrifter engasjerer seg for å skape oppmerksomhet om forskning, sier Brandslet.
Men til tross for at forskningen har kommet langt og overlevelsesraten øker, er det fortsatt flere og flere kvinner som blir rammet av sykdommen. Selv om mange blir friske vet vi at senskader etter kreft og kreftbehandling kan være svært belastende, gi langvarige helseproblemer og redusert livskvalitet.
-Derfor er det viktig å også forske på metoder som gir minst like god overlevelse, men med færre senskader, sier økonomidirektøren.
415 millioner samlet inn
Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse. Rosa sløyfe har sitt opphav i USA, der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Aksjonen har blitt arrangert i Norge siden 1999, og den har bidratt med over 415 millioner kroner til brystkreftsaken.
For at økt oppmerksomhet rundt Rosa Sløyfesaken skal bidra til en positiv endring, er Brandslet tydelig: – Selv om forskingen har kommet langt er det fortsatt viktig at Rosa Sløyfe-aksjonen lever videre, og at vi støtter opp om å skape bevissthet om hvor mange damer som hvert år får brystkreft. På denne måten kan vi samle inn mer penger for å sikre at forskningen kan fortsette kampen mot brystkreft.
Hvorfor engasjere seg i saken?
Som en del av markeringen gjør Bodø Energi en rekke tiltak. Blant annet fargelegger vi våre plattformer rosa i oktober for å vise vår solidaritet med brystkreftberørte og deres familier. I tillegg oppfordres ansatte til å løpe for saken.
– Jeg håper at mange av våre medarbeidere i konsernet deltar i ett av Rosa Sløyfe-løpene, som arrangeres både i Tromsø og Bodø. Vi dekker deltakeravgiften for våre ansatte som løper, og vi oppfordrer våre kunder og andre bedrifter til det samme, sier Brandslet.
Som et konsern med sterkt fokus på bærekraftig utvikling og samfunnsengasjement, ønsker Bodø Energi å vise vei for hvordan bedrifter kan spille en viktig rolle i å bidra til viktige samfunnssaker og arbeide mot en mer bærekraftig fremtid.