Personvern og informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre din brukeropplevelse når du besøker våre nettsider. Det brukes også informasjonskapsler for analyse av trafikk på nettsiden. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson. Du kan selv endre innstillingene i din nettleser slik at informasjonskapsler ikke blir akseptert. Deaktivering av informasjonskapsler kan føre til at nettsiden ikke vil fungere optimalt.

Les om informasjonskapsler

Åpenhetsloven

Redegjørelse for Bodø Energi AS

Gjelder perioden 01.01.2024–31.12.2024

Formålet med den norske åpenhetsloven, som trådte i kraft 1. juli 2022, er at norske selskaper skal arbeide aktivt for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i sine leverandørkjeder. Bodø Energi AS publiserer her sin redegjørelse, som oppdateres løpende eller senest 30. juni hvert år i henhold til loven.

1. Innledning

Bodø Energi AS er morselskap i konsern med ansvar for eierutøvelse i sine datterselskaper gjennom å fastsette overordnede konsernføringer og styringsprinsipper. Konsernet har hovedfokus på kvalitet, helse, miljø og sikkerhet (HMS) samt miljøvennlige løsninger. Konsernselskapenes verdier forplikter etisk og ansvarlig opptreden i alle ledd av virksomheten. I dette dokumentet redegjøres det for virksomhetens arbeid med å identifisere og håndtere risiko knyttet til menneskerettigheter, arbeidsforhold og etisk handel – i tråd med kravene i åpenhetsloven. Konsernet opererer med hovedkontor i Bodø og lokasjonskontorer i Tromsø, Finnsnes, Misvær og Fauske. I 2024 hadde konsernet 168 ansatte, hvorav 15 var midlertidige.  

2. Forankring av ansvarlighet

Selskapets styre har forankret arbeidet med åpenhetsloven. Bodø Energi AS har implementert interne rutiner og et kontrollsystem som skal sikre at etiske retningslinjer blir fulgt i alle prosesser. De samme kravene stilles til selskapets leverandører og deres underleverandører. Disse kravene er inkludert i innkjøpsavtaler og kontrakter. Gjennom en tydelig ledelsesforankring og kontinuerlig oppfølging er åpenhetsarbeidet innlemmet i alle nivåer av virksomheten. 

3. Aktsomhetsvurderinger

Åpenhetsloven forutsetter forholdsmessige aktsomhetsvurderinger. Konsernselskapenes største leverandører prioriteres i arbeidet, og det fokuseres særlig på bransjer og land der det er høy risiko for brudd på menneskerettigheter og arbeidsforhold. Per 31.12.2024 omfatter prioriteringen 75 leverandører, hovedsakelig fra Norge, samt én leverandør fra Danmark. 

Bodø Energi AS har anskaffet et verktøy for risikostyring, ProTenCon, for kontinuerlige vurderinger av risiko knyttet til konsernets leverandører. Dette verktøyet varsler om potensielle brudd på arbeidsrettigheter, lovbrudd, kredittrisiko og omdømmemessige risikoer, noe som forbedrer overvåkingen av hele leverandørkjeden og muligheten til å iverksette tiltak raskt. Dette verktøyet er et viktig element i konsernets proaktive risikostyringsstrategi, og bidrar til at virksomhetenes tjenester kan leveres med minimal negativ påvirkning. 

4. Metode og gjennomføring

Arbeidet med aktsomhetsvurderinger i leverandørkjeden inkluderer, men er ikke begrenset til, følgende aktiviteter: 

  • Informasjonsinnhenting: Innhenting av dokumentasjon som sertifiseringer og revisjonsrapporter, samt regelmessig rapportering fra alle prioriterte leverandører. Dette er en kontinuerlig prosess for å sikre at informasjonen som ligger til grunn for vurderingene er både oppdatert og pålitelig. 
  • Undersøkelse og dialog: Dialog med leverandører ved behov, spesielt dersom det avdekkes høy risiko. Leverandører i risikobransjer eller risikoland bes om mer omfattende dokumentasjon og oppfølgingsmøter. Dette innbyr til å holde en åpen kommunikasjon og faglig diskusjon om forbedringer og nødvendige tiltak. 
  • Underleverandører: Konsernets leverandører også undersøke sine underleverandører, varsle om risiko og rette opp eventuelle funn. Denne kravstillingen sikrer at hele leverandørkjeden oppfyller kravene i åpenhetsloven. 

Spørreundersøkelser og leverandørers egne uttalelser benyttes i arbeidet med å få et nøyaktig bilde av leverandørkjeden og mulige risikoer. Selv om morselskapet ikke har etablert faste krav mot leverandører når det gjelder Code of Conduct, benyttes et helhetlig verktøy for å avdekke mulige risikoer som kan oppstå over tid.  

5. Vesentlig risiko

Det er identifisert flere områder med vesentlig risiko i konsernselskapenes leverandørkjede. De mest relevante inkluderer muligheten for brudd på menneskerettigheter og risiko for miljøødeleggelser, spesielt i bransjer knyttet til bygging av anlegg for elektrisitet og telekommunikasjon. Selv om det meste av konsernets aktivitet og leverandører er basert i Norge, kan den globale forsyningskjedens kompleksitet og iboende risikoer manifestere seg uventet, for eksempel menneskelig utnyttelse eller utilbørlige arbeidsforhold. 

Disse risikoene kartlegges og vurderes som en integrert del av aktsomhetsvurderingene. Gjennom verktøyet, ProTenCon, tilbys oppdatert informasjon som gir innsikt i komplekse forsyningskjeder. Dette gjør det mulig for rask reaksjon i tilfeller der det oppstår situasjoner som kan utgjøre en risiko. 

 

6. Avdekket risiko

6.1 Ekstern risiko

I løpet av 2024 har vurderingene og undersøkelsene ikke avdekket konkrete tilfeller av risiko i leverandørkjedene. Det er ikke avdekket brudd på menneskerettigheter eller miljømessige skadeverk som involverer konsernets leverandører. Selv om dette er oppmuntrende, opprettholdes strenge overvåkings- og vurderingsprosedyrer i arbeidet med leverandørene. 

6.2 Intern risiko

Det er ikke identifisert noen større risiko for brudd på menneskerettigheter eller uetisk praksis internt i selskapet og konsernet forøvrig. Arbeidsmiljøet i Bodø Energi AS støtter etisk integritet og sikkerhet, og dialog og opplæring gis for å opprettholde høy standard i arbeidsforholdene. Konsernselskapenes helse- og sikkerhetsprotokoller har vært effektive i å forhindre ulykker og uønskede hendelser innen organisasjonen. 

7. Tiltak for å redusere risiko

Dersom risiko skulle avdekkes, vil nødvendige tiltak iverksettes i samarbeid med leverandørene. Disse tiltakene kan inkludere, men er ikke begrenset til: 

  • Innsending og signering av utvidede etiske retningslinjer for å sette klare forventninger og øke ansvarligheten i leverandørkjeden. 
  • Krav om rapportering og eventuell tredjepartsrevisjon for å verifisere at leverandører oppnår de nødvendige standardene. 
  • Justering eller terminering av avtaler dersom grove brudd oppdages, for å beskytte både konsernet og konsernets interessenters interesser. 
  • Oppdatering av interne rutiner og retningslinjer for å øke reaktivitet og forebyggende kapasitet mot potensielle risikoer. 

Samarbeidet med ProTenCon digitaliserer risikovurderingene ved å loggføre nye funn innen risikomapper, og som gir god oversikt og evne til å håndtere hvert funn på en systematisk måte. Historiske funn blir bevart, slik at utviklingen kan følges og forbedres over tid. Dette proaktive arbeidet med å overvåke og vurdere risiko i interne prosesser, øker muligheten for kontinuerlig forbedring av tiltak og håndtering av utfordringer. 

8. Kontakt og innsyn

Alle forespørsler knyttet til Bodø Energi AS arbeid med åpenhetsloven og menneskerettigheter kan rettes til kunde@bodoenergi.no eller regnskap@bodoenergi.no. Henvendelser besvares normalt innen tre uker, med forbehold om at det kan ta lengre tid ved behov for omfattende dokumentasjon.  

 

Bodø Energi AS forplikter seg til å kontinuerlig oppdatere og forbedre arbeidet innenfor åpenhetsloven. Selskapets ambisjon er å identifisere risiko tidlig, forebygge brudd og ivareta rettighetene til alle arbeidstakere – både internt og i leverandørkjeden. Konsernet ønsker å lede an som et forbilde innen etisk handel og ansvarlighet, og bidra til en mer bærekraftig og ansvarlig næringsutvikling. 

Universelt utformet nettsidefra Digitalt Byrå