Personvern og informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre din brukeropplevelse når du besøker våre nettsider. Det brukes også informasjonskapsler for analyse av trafikk på nettsiden. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson. Du kan selv endre innstillingene i din nettleser slik at informasjonskapsler ikke blir akseptert. Deaktivering av informasjonskapsler kan føre til at nettsiden ikke vil fungere optimalt.

Les om informasjonskapsler

Økologisk økonomi i skolen

-Økologisk økonomi har hatt sitt første år på norsk skole, i regi av Bodø videregående skole. Bodø2024s Ove D. Jakobsen har vært med fra starten, følger undervisningen tett og blir ansvarlig for evalueringen av tilbudet. Elev Magnus Bergsten (18) mener faget burde være en del av topplinje business.

 


Magnus Bergsten (18) går linjen studiespesialisering business og Mille Melgård (17) går studiespesialisering. De har begge vært med på det første semesteret med Økologisk økonomi på Bodø videregående skole.

- Hva lærer man egentlig om i økologisk økonomi?

- Man lærer grunnprinsippene i sirkulær økonomi, og om hvordan man skal samarbeide over konkurranse. Man forstår bedre hvordan jorden og naturen har en egenverdi, dette er nyttig kompetanse å ta med i regnestykket når i hvertfall jeg skal jobbe i business i fremtiden, forteller Bergsten og fortsetter:

- Vi har blant annet vært innom Bodø Vintage og pilot-prosjektet til fylkeskommunen om elektriske busser. Her har vi fått lære om hvordan de brukte bærekraftige tiltak i praksis.

Større forståelse

Det var høsten 2021 det ble klart at Bodø var først ut til å ha Økologisk økonomi som valgfag på videregående skole.

Økologisk økonomi er et satsingsområde for Bodø2024, og at det er introdusert til de unge i Bodø gir det en helt ny mulighet til å få fokus på de utfordringene samfunnet står over i fremtiden, og lære hva som kan gjøres bedre for å løse dem.

- Faget måtte jo komme en gang, og det føles veldig fint å få ta del i det. Man fremstår som mer reflektert i etterkant, og kan lære andre rundt seg å tenke annerledes. Man bidrar rett og slett for samfunnet og det er attraktiv å ha på en fremtidig CV, forteller Melgård.

- Bodø er første skole i Norge. Jeg tenker at når man får faget ut til flere, så vil det bidra til å forstå hvor viktig det er for egne studier, legger Bergsten til.

Elevene på Økologisk økonomi på Bodø videregårende skole. Foto: Bodø2024

- Fordi du forstår sammenhengen mellom naturressurser og tradisjonell økonomi bedre. Jeg mener faget burde være en del av topp-linje business. For meg var det et naturlig valg, sier Bergsten før Melgård legger til:

- Absolutt. I alle andre fag jeg har tas bærekrafts-perspektivet opp. Å ta dette faget vil gi en større forståelse for hvorfor det blir gjort. Så er det et veldig tverrfaglig fag. Vi har ikke bare en fast bok, vi er innom mye interessant litteratur. Man fremstår som mer reflektert i etterkant, og kan lære andre rundt seg å tenke annerledes. Man bidrar rett og slett for samfunnet og det er attraktiv å ha på en fremtidig CV.

- Kjempespennende

Marit Helen Swendsen er lærer for faget på Bodø videregående skole.

- Det var vært kjempespennende å få lov å være med å utforme og ikke utforske et nytt fag. Også for meg som lærer har det vært mye å lære. Men det er viktige og nyttige ting man har lært hele veien, som er relevant ikke bare i dette faget, men også i andre fag. Med tanke på at dette er et fag som er tverrfaglig  i sin natur har det vært fint å dra inn ulike fag for å kunne se på økologiske utfordringer som ofte er komplekse, forteller hun.

- Hva er fordelene for elever som ønsker melde seg på?

- Dette er veldig anvendelig kunnskap som elevene må forholde seg til, og kunne bruke i fremtiden i nesten uansett hvilken fag- eller yrkesretning de velger.

En helhetsforståelse

Professor og prosjektkoordinator i Bodø2024, Ove D. Jakobsen, har skrevet pensum for faget.

- Økologisk økonomi åpner ikke bare for nye løsninger på dagens store utfordringer, øvelse i å stille nye spørsmål er minst like viktig. For å skape bærekraftige samfunn er det ikke nok å foreta justeringer innenfor dagens økonomiske system. Det er behov for helt nye virkemidler og politikk. Det vil blant annet si at løsninger finnes på tvers av tradisjonelle faggrenser. Elever ved videregående skoler som har kunnskap innenfor naturfag, samfunnsfag og humanistiske fag har dermed de beste muligheter for å utvikle en slik helhetsforståelse, forteller Jakobsen.

De som er VG1- eller VG2-elever på Bodø videregående skole kan melde seg på faget. For å melde seg på, gjør man det i Visma in School og under fanen fagvalg. Påmeldingsfristen er 10.april.

Universelt utformet nettsidefra Digitalt Byrå